Kimi no na wa (2016) – A neved. Japán anime, rendezte Makoto Shinkai. Mostanra már biztos mindenki hallott róla. A rendező által írt, fényképezett és vágott fantasztikus-romantikus anime felülmúlta a várakozásokat, és hatalmas sikert ért el világszerte. Japánban a valaha volt negyedik legnagyobb bevételt kaszálta, és már az első hétvégén a legnézettebb film lett, Kínában is rekordokat döntött, a világon pedig a mindenkori legnagyobb bevételű anime filmmé vált, Miyazaki Chihiroját (Spirited Away) lökve le a trónról, eddig 330 millió dollárral – és még Amerikában be se mutatták (áprilistól megy).
Nehéz így bármit is mondani, a filmet a többség imádja, szerintem is jó. A rendező szerint már nem annyira, ő hamar zavarba jött a sikertől, és mindenféle marhaságokat nyilatkozott, pl. decemberben azt, hogy légyszi, többen már ne nézzük meg a filmet. Meg az sem tetszik neki, hogy Miyazakihoz hasonlítgatják. Azért furcsa ez a hirtelen, nagy siker, mert a téma ismerői – még csak nem is a legelmélyültebbek – már sok éve követték a munkásságát, és mondjuk, minimum a Byousoku 5cm óta nyilvánvaló volt, hogy nagy név lesz. Korábbi remekművei:
- 5 Centimeters Per Second (Másodpercenként 5 centiméter, 2007)
- The Garden of Words (A szavak kertje, 2013)
- Children Who Chase Lost Voices from Deep Below (2011)
- The Place Promised in Our Early Days (2004)
Előző alkotásai pedig szinte mind látványos, aprólékosan kidolgozott, elgondolkoztató remekművek voltak, szvsz sokkal jobbak – érdekesebbek, eredetibbek -, mint ez az új, kommersz sikerfilm, amit végül is a lenyűgöző animáció mellett főleg a megható, tinédzser románc adott el.
A fantaszikus történetben a két, összefonódó sorsú tini egyszercsak testet cserél, és aztán többször is egymásba váltanak. Mikor barátaiktól megtudják, hogyan viselkedtek, megpróbálnak üzenetet hagyni egymásnak. A vidéki, unatkozó lány, aki arra vágyott, hogy egy tokiói fiú izgalmas életét élje, hamar rájön, hogy mégsem neki való a dolog, miközben mindenféle – kissé erőltetett – vicces jeleneteket látunk az ellenkező nemű testükből adódó zavarukról. Aztán egyszercsak elmaradoznak a cserék, és a tokiói srác elindul, hogy megkeresse a vidéki falut és a lányt. A romantikus hullócsillagból itt aztán pusztító meteorit lesz, a filmbből meg szövevényes, fantasztikus dráma, egy kicsit úgy, mint a rendező korábbi filmjeiben, de a végén azért visszacsöppenünk az érzelgős oldalra..
A film sikeréhez nagyban hozzájárult a zenéje is, ami egyben a Radwimps japán rockzenekar 8. albuma is (君の名は。címmel), nyáron jelent meg. A filmzenét a zenekar énekese, Yojiro Noda írta – csakúgy, mint a zenekar összes zenéjét és szövegét is -, és a bandával együtt négy dalt adtak elő a filmben. (A másik 22 track instrumentális.)