Japánban jó a kávé. Ez először meglepett egy ennyire teás országban, de még a reggeli mellé, kancsóból kiöntött filterkávé és finom, pedig az olyat Amerikában – eredeti helyén – meg sem bírom inni. A választék pedig igen nagy, és kisboltban, automatából is bármikor hozzájuthatunk az adagunkhoz. Érdeklődőknek fent mutatom a jelenlegi Starbucks árakat – Akihabarából (Tokió, a 8% áfa nékül). Valamint egy érdekes, bolti poharast, amit én hülye, nem mertem kipróbálni, mert valahogy a tejeskávé és a maccsa zöldtea nem illik össze túl jól gondolataimban.
A shinkansen is remek hely kávézni, reggeli utazásra sokszor vittem mindenféle koffeinféléket, starbucksot elvitelre, vagy automatából dobozosat. Utóbbiból a Boss Lattéja a kedvencem, ezek 130-150 yen körül vannak, és mint már korábban megírtuk, egyes automaták hidegen, melegen is ki tudják adni. A shinkansenes mobil árustól viszont nem ajánlom a kávét, eddig még mindig elég pocsék volt, és drága is, 300 yen, híg, forró lötty. Inkább vigyünk.
Természetesen számtalan más márka, formátum és kávézólánc is létezik (pl. Doutor), amik jók. De mivel eredetileg csak az első képről terveztem írni, térjünk vissza a Starbucks árakra, mert ezt könnyű összahasonlítani a világ más országaival. Az amerikaihoz hasonlónak tűnt az ár, bár most elég erős a dollár, átszámolva csak kb. $3.80 egy japán grandé latté (ill. 937Ft), míg egy magyar (feltéve, hogy még 790 Ft) csak $3.20, a new yorki viszont $4.30 (1053Ft), Norvégiában kétszer ennyi..
Ami különbségként feltűnt, hogy a japánoknál a szokásos tall-grande-venti mellett a még kisebb, short méretet is árulják. Régen a short – 240ml – volt a rövid, és a tall a hosszú, ma már a tall számít kicsinek. Tall: 12oz/350ml, Grandé (közepes): 16oz/473ml, Venti: 20oz/590ml, és hideg italoknál Amerikában van Trenta is: 31oz/920ml. Ebből persze, még nem tudhatjuk, ki mennyit iszik. Az amerikaik pl. otthon tipikusan shortokat isznak, mert az a cup, vagyis bögreméret, de aztán az utcára, autóba már biztos, ami biztos, viszik a legnagyobbat. A kisebb adagra talán a leülős kávézás miatt van nagyobb szükség Japánban, itt ugyanis bunkóságnak számít az utcán, gyaloglás közben – vagy urambocsá’ a metrón – enni-inni. Arra meg keveseknek van idejük, hogy végigüljenek egy óriás adagot, ami eleinte amúgy is túl forró.
Akikben nem él a jellegzetes, K-európai ellenszenv az efféle, nyugati, globál márkák ellen, ajánlom a japán Starbucksokat, mert igen finom – másutt nem ismert – ennivalóik, melegszendvicsük is van, valamint ingyen wifi. Néha jó érzés ismerős helyre betérni. :) Forgalmasabb helyeken kicsit bonyolultabb lehet leülni, és csak akkor szolgálnak fel, ha már találtunk helyet, de néhol valódi, fém evőeszközzel, nem-papír pohárral is találkozhatunk, és némi angoltudással is, a mindenhol általános illedelmesség mellett.
A legtöbb nagyvárosnak saját bögredizájnja is van, a szokásosnál művészibb motívumokkal, amit a gyűjtők is nagyra értékelnek. Íme még pár példa az ázsiai artsy design verziókból. Az arany díszítésű, kiotói különösen szép, és most már szeretnék hokkaidósat és okinawást is (még nem jártam ott), és kellett volna kagoshimait is venni… Sokat megtalálhatunk ebay-en is, de mégis csak úgy az igazi, ha az eredeti helyén vesszük meg (és aztán kézicsomagban hozzuk el, hogy össze ne törjön).