Tokyo Station tekintetében szintén ajánlom a Begin Japanology vonatkozó műsorát, amelyben sok érdekességet, lenyűgöző mérnöki munkát láthatunk az pályaudvarról. Ez vitt rá, hogy végül kimásszak a föld alól, eddig ugyanis csak átszállogattam itt vonat, shinkansen, metró vonalak közt, és nem is tudatosult bennem, hogy a hatalmas komplexumhoz egy épület is tartozik, mely 1914-ben nyílt meg.
Rengeteg vasútvonal fut itt össze, a főváros Chiyoda negyedében, a Császári Palotához közel található állomáson, és a napi több, mint 3000 vonattal a legforgalmasabb is az országban. Hatalmas, sok szintes, üzletekkel, plázával, átjárókkal és kapukkal teli épület, ahol nem nehéz eltévedni, bár a kiírásokat követve azért a megfelelő síneket is egyszerűen megtalálhatjuk. Egy térkép (pdf) azért jól jön.
Az európai küllemű pályaudvar működése két peronnal indult. A 2. Világháborúban sok bombatámadás érte, de helyrehozták, ám 3 helyett 2 emeletes lett, és a nagy kupolákat egyszerű tetőkkel váltották fel. Ezután sokat bővült az állomás, majd pedig egy ötéves felújítás keretében, amely 2012-ig tartott, visszaállították a háború előttire az épületét.
A negyedik képen egy csomagmegörző automata látható, a térképről jutott eszembe. Ugyanis direkt lefotóztam, mellé még a környező aluljárót is, hogy majd visszataláljak hozzá, és bizony nem sikerült, csak segítséggel. :)
A coin locker (コインロッカーkoin rokkaa) egy nagyon hasznos dolog, és még kisebb állomásokon (és más helyeken is) találkozhatunk velük. Ha óriásbőröndünk van, azzal csak a nagy központokban lesz szerencsénk, de hátizsáktól bárhol könnyen megszabadulhatunk, és klassz letenni őket.
Egy kisebb hely általában 300 yen, a nagyok pedig 6-700-ba kerülnek naptári naponként, és rendszerint 3 nap a maximum. A fentin egy IC kártyával (pl. Suica) is használható verzió van, de 100-yenes apróval is megy. Betesszük a csomagot, fizetünk, és kivesszük a kulcsot / jegyet a nyitókóddal / vagy a suicával nyitjuk. A nagyobb pénzesek mellett (pl. Kyoto Stationön) aprópénzváltó automata is akad, ami szintén elég hasznos, más célra is (mindig legyen nálunk sok apró).
De tudok még jobbat. Most először próbáltam, és remekül bevált, hogy feladtam a csomagjaim a következő helyre. Egész bőröndöt elszállítanak olcsón, akár másnapra, akár az ország másik felére is. Már a reptéren megszabadulhatunk tőle, vagy éppen odaküldhetjük az utazás végén. Mert tegyük fel, hogy nincs is rá naponta szükségünk, hanem csak teleraktuk csokival, kimonókkal meg fürdősóval, és azt minek cipelni hegyen-völgyön át? Vagy csak azért vittük, hogy majd legyen benne hely. Különösen zavaró, ha az ember más-más városba megy minden nap, és folyton le kell tenni valahol, meg értemenni. Ennek a hátizsákozás az alternatívája, de azt meg még rosszabb cipelni a melegben. Úgyhogy én azt csináltam, hogy amikor körútra mentem, átküldtem a következő stabil helyemre, 4-5 nappal későbbre, és addig elvoltam pár váltás ruhával könnyedén.
Kyoto-Osaka-Tokyo vonalon egy bőröndküldés 1200 yenbe került, ami jóval olcsóbb, mint lockerben tartani stb. Első alkalommal a Japán Posta, másodszor meg a Kuroneko (Yamato Transport) TaQBin vitte, és a hotel személyzet intézte el, nekik adtam oda kp-ben. Jobb helyeken ez is a szolgáltatás része, és csak a címet kell megadnunk, de mi magunk is feladhatjuk egy csomó helyen, számtalan bolthálózatból (pl. 7-Eleven) is elviszik, vagy a neten kérhetjük, hogy jöjjenek el érte. Általában előre kell fizetni, készpénzben. Az ár főleg a méret (oldalhosszak) függvénye, max 25 kg-ig, többségében 1-2000 yen. A csomagot pedig online is követhetjük. Azt is megadhatjuk, hogy pont mikorra érjen oda egy héten belül.