Kapaszkodj, indul a maglev

maglevgo

Pénteken megkapta az állami engedélyt a Central Japan Railway Co. a Tokió és Nagoya közt 2027-re tervezett maglev vasút építésére, amelyet aztán 2045-re Oszakáig hosszabbítanának meg. A vasút további 1 órát fog lefaragni a már most is impresszív, shinkansenes menetidőből, ami jelenleg Nozomival 101 perc a 366 km-es távon, és így 40 perc lesz. (A shinkansen egyébként nemrég ünnepelte 50. születésnapját!) Az Oszakáig tervezett vonalon, ami Tokiótól 553 km, 67 perc lenne a maglev út, 500km/h körüli átlagsebességgel. Az első szakasz megépítése kb. 5.5 trillió yenbe (51 milliárd dollár) kerül, az út 86%-a alagútban fog haladni. Bár zöld jelzést kapott a project, a 7 prefektúrán átívelő, új szakasz mentén még a lakosság jóváhagyását is meg kell szerezni.

A lebegő mágnesvasút lényege, hogy a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi. Elméleti szabadalmak róla már a múlt század elején megjelentek, de csak a végén kezdtek a valós modellekkel kísérletezni. A japán tesztvonalakon már a 70-es években sikerült meghaladni a 500km/h-s sebességet. A legfrissebb Guinness Rekord is az övék, 2003-ban 581 km/h-t sikerült elérniük utasokat is szállító maglev vasúttal.

maglev

Bár 2027 távolninak tűnik, annyira nem futurisztikus a dolog, hiszen már most léteznek működő maglev vasútvonalak a világban. Japánban Nagoya mellett van egy kis, lassú változat, a Linimo, amely a 2005-ös Expora szállította az utasokat. Ez csak 100km/h-val megy, 8 mm magasan lebegve. “Igazi” maglev vonatra Shanghaiban ülhetünk, a reptér és Pudong közt, 2004 óta. Teszteken ez is elérte az 500km/h-t, de normál üzemben “csak” maximum 431 km/h-val megy, 7 perc 20 mp alatt megtéve a 30km-es távot. A harmadik Dél-Koreában van, a szöuli Incheon Airport Maglev. Ez egy 6.1km-es szakaszon fut, 6 megállóval, úgyhogy nincs sok alkalom felgyorsulnia, max. 110 km/h-s sebességet ér el.

Két korai maglev vonal már nincs üzemben, a világelső, 1984-ben a Birmingham Maglev volt, amit kábelvasút váltott le. A berlini M-Bahn 1.6km-es szakaszán 1991-ben indult meg a közlekedés, a nyitás után 2 hónappal pedig már el is kezdték a lebontását, mivel a Berlini Fal mentén húzódó vonal értelmét vesztette a város egyesítésekor.

A bejegyzés kategóriája: JAPÁN, NEWS
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.