Ashes Of Time – Redux

Dung che sai duk (1994). Wong Kar-Wai hongkongi filmjét tavaly újra kiadták. Az átdolgozott, feljavított “Redux” verzió annyira más, hogy még az imdb-n is külön filmként szerepel. Ezt a verziót sikerült nemrég HD-ben megnéznem végre, bár megvolt a régi is, amit egyszer már félbehagytam, mert nem volt valami jó a képe, és túl lassú volt. Az új verzió hét perccel rövidebb, nem lett sokkal pörgősebb, de sok mindenben más, amit majd később részletezek. Trailer.

Főszereplők: Leslie Cheung, Brigitte Lin, Maggie Cheung, Tony Leung Chiu-Wai, Tony Leung Ka-Fai, Jacky Cheung. A csodás, tarka képeket Christopher Doyle operatőr csinálta, a filmzenét pedig Frankie Chan, Roel A. Garcia és Wu Tong. Akciókoreográfia: Sammo Hung. A film ’94-ben a Torontói Filmfesztiválon debütált, 14 évvel később pedig Cannes-ban. Hongkongban és Tajvanon számos díjat nyert a film annó, és két elismerést Velencéből is elhozott, a legjobb forgatókönyv és a zsűri különdíját. Ennek ellenére a film a megjelenésekor nem hozott nagy sikert, a HK$40M-os költségből csak 9 jött vissza, a kritikusok viszont nagyra értékelték, és sokan sorolják a rendező jelentős művei közé.

A wuxia történet alapjául Louis Cha: The Legend of the Condor Heroes c. regénye szolgált, ebből csak karaktereket vett át Wong, a film nem nagyon kapcsolódik az eredeti sztorihoz. A forgatás idején Louis Cha művéből Jeffrey Lau, a fenti film producere rendezett egy paródiát The Eagle Shooting Heroes címmel és azonos szereplőgárdával, hogy abból fedezze a film költségeinek egy részét. Az ősi Kínában játszódó történet főhőse Ouyang Feng (Cheung) egy magányos bérgyilkos. Szerelme a testvéréhez ment feleségül, összetörve a szívét, ezért egy sivatagban talált otthonra, ahol fejvadászokat menedzsel. Az ő történetüket, barátait is külön epizódokban ismerhetjük meg, időben és narrációban is sok a váltás, eleinte nehéz követni. A kardozós jeleneteken kívül viszont igen lassú a film, beszélgetések, mesélés töltik ki. Ami különlegessé teszi, az a sztorin felül megjelenő mondanivalója, különféle morális, filozófiai kérdések.

A Redux verzió megjelenését több minden indokolta. Eleve az, hogy a film eredeti nyersanyaga nem volt már meg, csak másolatok és dvd-verziók, a hang pedig még a képnél is rosszabb állapotban, így a mai kor igényeihez sok munkával tudták csak feljavítani. Másrészt maga a rendező sem volt megelégedve a korai változattal, amelyet a terjesztők kénye kedve szerint szabdaltak, így a mostani, új vágást tartja a film végleges verziójának. A korabeli szintizene helyett is jobb lett az új, szimfónikus filmzenével felturbózott soundtrack, amelyen Yo-Yo Ma csellózik. Bár nem láttam az eredetit, a történetet is érthetőbbé tette, hogy évszakokra bontva láthatjuk. A képminőségen sokat javítottak, bár ez nem olyan egyértelmű, mivel sok elmosódott, tarka, impresszionista kép van. A színek rikítóbbak lettek, a kép sokhelyütt szemcsés, és bár a blu-ray verzió csak egyrétegű, mindenképp látszik rajta a javulás. Itt egy lista a nézők által összegyűjtött eltérésekről a két film közt.

Kategória: FILM, KÍNAI | A közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük